2015. ápr 09.

Hamarosan vizsgázunk: a legfelkészültebb diákokról és az oktatásról

írta: Norva
Hamarosan vizsgázunk: a legfelkészültebb diákokról és az oktatásról

Nos...Nem is tudom, hogy egyáltalán emlékeztek-e még rám... Nem írtam már lassan több, mint egy éve. Azon olvasóim, akik gyakrabban olvasták ezt a blogot és nem ismertek személyesen, már azt gondolhatták, hogy eltávoztam az élők soraiból.
DE NEM!
Még itt vagyok, és itt is leszek, egy jó darabig biztosan. Egy darabig még írásos formában, majd egy-két hónapon belül videósorozatot is indítok, aminek remélhetőleg nagy nézőtábora lesz, ha már másért nem is, akkor a hülyeségeim miatt biztosan.

De térjünk a lényegre: alig egy hónap van hátra a végső vizsgáig. Olyan gyorsan eltelt ez a két év, és még csak most kezdem el felfogni, hogy milyen feladat vár ránk. Mindig meglepődöm, mikor arra gondolok, hogy a héten összesen két olyan nap van, amikor tanulunk is valamit, vagyis inkább úgy fogalmazok, hogy ránk ragad valami. Hétfőn CNC tanműhely, ahol már mindent elsajátítottunk, amire szükségünk lesz a vizsgára. Mondjuk amilyen fos a tanmenet, még megpróbálnának belénk vasalni olyan dolgokat, amit már valójában tavalyi év során is tudtunk, illetve nem túl sok köze van a CNC-hez. A keddi napot konkrétan eltörölném, legalábbis ezzel a tanmenettel biztosan, mert április 09.-e van és egyelőre lófasznyi értelmét láttam annak, hogy egyáltalán bejárjunk erre a napra.. De hát végül is muszáj, mert a tanmenet előírja (ahogy S. Tanár Úr fogalmazna: fiszfasznyi értelme van ennek a tanmenetnek). Szerdánként bejárunk olvasás napközire, mert manapság abból áll egy tanmenet, hogy előveszünk egy egyetemi tankönyvet, végig olvassuk, és amilyen faszán meg van fogalmazva az egész, annyit is értünk belőle. Eközben persze szerencsétlen tanár, aki ki van rendelve erre a feladatra, már fáradt, és hát mégis bedobja a délutáni szunyát, mert hát miért ne tenné meg?(Egyébként Én is megtenném, ha munka után kéne iskolába tanmenet szerint előadnom azt, aminek amúgy kurvára nincs értelme). Persze van olyan, hogy lázasan jön be az iskolába, utána meg le vagyunk baszva, hogy miért nem járunk be az óráira? Ugyanis van egy tantárgy, amiből összesen félévenként 8 óránk van, ami azt jelenti, hogy félévenként nem hiányozhatunk két óránál többet. Természetesen amit eddig "tanultunk", annak köze nincs ahhoz a tantárgyhoz, legfeljebb csak átsiklottunk felette néhány mondatban(tankönyv úgy szint nincs hozzá). Kérdem Én, most azért járjak be, hogy olyan tankönyvet olvassak, ami valójában nincs is előírva a tanmenetben ahelyett, hogy a végső vizsgáimra felkészülnék azalatt az elbaszott 6 teljes óra alatt, amit itt töltök el? Mert végül is azért rendelünk tankönyv csomagokat, hogy abból tanuljunk, ne pedig kibaszott külsős tankönyvekből, nemde? Vagy ha nem így van, akkor minek erőszakolják ránk a méregdrága tankönyveket, amiből úgy sem tudunk felkészülni a vizsgára(de amúgy minden másra igen, például helyesírási hibák kiszűrése a tankönyvekből, amit szarul lektoráltak, vagy akár a szép olvasás fejlesztésének elősegítése stb). A csütörtöki nap az, ahol rendes tanmenet szerint felkészülünk az írásbeli illetve szóbeli vizsgákra, mondjuk az utolsó 1-2 hónapot már ott sem tanmenet alapján vettük végig, mert mint mondtam: a tanmenetnek semmi értelme, követelik a követelhetetlent, tankönyvet aligha akarnak adni hozzá(ennyit az oktatási minisztériumról meg a faszom brigádjukból), viszont sorra vesszük a vizsgafeladatokat, hogy legalább megnöveljük a vizsga sikerességének arányát.

Apropó szóbeli tételek: van itt egy kis gubanc. Van legalább 5-6 olyan tétel, amit tavaly kellett volna kidolgoznunk, illetve idén erre nem igazán volt lehetőség a tételekhez szükséges alapismeretek hiányában. Hiszen azokkal a tanárokkal, akikkel ezen tételeket át kellett volna néznünk, összesen heti egy óránk van(a másikkal már nincs is, pedig ő volt a fő szaki ebben). A másik dolog, hogy a tankönyvek(beleértve a tavalyiakat is) annyira használhatatlanok, hogy a tételeket szinte csak hiányosan lehet kidolgozni a vizsgán követelt kulcsszavak alapján. Szóval külön meg kellett beszélnünk a tavalyi tanárral, hogy április közepe fele szerdánként jöjjünk be korábban(mivel akkor inkább délutánosok vagyunk) és átvesszük vele a tételeket, kidolgozzuk szépen. Szóval ha úgy vesszük "különórákra" kell járnunk azért, mert egyszerűen a tankönyvek használhatatlanok, és mivel ezek szakmaiak(mint igazából az összes szóbeli tétel), ezért vannak dolgok, amiket akkor sem értenénk meg, ha az interneten néznénk utána.

A gyakorlatról is néhány szót: Valójában egész évben csak CNC programozói, gépkezelői és gyártási gyakorlatunk volt. Semmi más, csak ez. Tavaly elvégre 11 órában kaptunk egyfajta alapképzést esztergálásról, marásról, köszörülésről, kézi reszelésről, szalagfűrészgép használatáról, és minden olyan dologról, amit a szakma alapos tudása megkövetel.. Valaki az egyik gépet, valaki a másik gépet használta, és így mindenkire ragadt valami. És persze gyakorlati vizsgánk is lesz, ami mondjuk azért nem lesz akkora probléma, mert ebben a hónapban már nem fogunk CNC gépekkel foglalkozni, és lesz lehetőségünk hétfőnként ismét megismerkedni a gépekkel, ami azért nagy segítség (juhéé).

És akkor itt vagyunk mi.. Fogalmazhatnék úgy is, hogy ennek az egésznek az elszenvedő alanyai. Mert az intézményben mi vagyunk az első olyan diákok, akik 20 év után elsőként részt vesznek ebben a képzésben, mivel 2013-ban indították be újra. Vagyis inkább a magam nevében beszélek, osztálytársaim nevében semmiképp. Nem fogom külön megkérdezni őket egyesével, hogy kinek mi a véleménye az egészről. Azonban Én olykor ki vagyok akadva az egészen: bejárok olvasni, jegyzetelni, pihenni, lazulni, beszélgetni, és időközben rájövök, hogy néhány tantárgy kivételével az elmúlt két év alatt semmi sem ragadt rám, amire szükségem lehet az írásbeli vizsgán. A többit leszarom, mert az már inkább csak rajtam múlik, hogy beseggelem-e a tételeket és hogy négy hét alatt mennyi ragad rám a műhelyben(vagy éppen mennyire tudom előkaparni a tavalyi évben elsajátítottakat), azonban az írásbelihez szükséges alapokat nem biztos, hogy önállóan el tudom sajátítani. Ezért is örülök azoknak a csütörtöki napoknak, amik szinte csak erről szólnak. De a többi miért nem szól legalább CSAK részben erről? Ha a többin is ragadna rám valami, ami az írásbelihez szükséges, nem panaszkodnék, de amiket leírtam, azok tények. Olykor-olykor egy-egy olyan fontos dolog, ami szakmai, még a többi órán is rám ragad, de nekem egy célom van: mégpedig átmenni a vizsgán. Ezt pedig nem a szakmai tapasztalat fogja elősegíteni, hanem a megfelelő gyakorlás, ehhez pedig nem elég egy-egy példa megoldása, amit amúgy a tankönyvből másolunk ki szóról-szóra ugyanúgy, és megérteni pedig úgy sem fogjuk. 


Összefoglalva:
Hétfő: Elég okosak vagyunk már CNC-hez, most már csak a hagyományos gépeken fogunk gyakorolni, ami nagy segítség lesz.
Kedd: Totál felesleges nap, semmi értelme annak, hogy bejövünk, ülünk és unatkozunk este 5-ig(persze akinek van esze, az hazamegy korábban, ha megteheti)
Szerda: Nem látom értelmét annak, hogy olyan tankönyveket vegyünk elő, ami nem is volt megrendelve egyik évben sem, ráadásul semmilyen szempontból nem közelíti meg a vizsgakövetelményeket. Persze néha előkerülnek a tavalyi könyvek példák megoldása érdekében(amik amúgy a tankönyvben megoldott példák), magyarán ugyanezt otthon is meg tudnám csinálni
Csütörtök: A leghasznosabb nap. Ezen a napon ragad rám minden olyan dolog, amire 100%, hogy szükségem lesz a vizsgán.
Péntek: Ugyanaz, mint a szerda.

Ennyi lenne, see u guys later.

Szólj hozzá

egyéb események vélemények